Разследване в ТОПНОВИНИ: Гръцки ли са "гръцките" продукти в Lidl? (ПЪРВА ЧАСТ)

09:00, 04 сеп 17 25 2947 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

"Гърция е все още мечта за мен! Никога не съм ходил там. С всяка гръцка седмица в LIDL тази мечта е по-близо. Обичам храната - сирене Фета, маслини, морски дарове..., мечтая да отида там, а дотогава - благодаря на LIDL за гръцката седмица."

Това е цитат от Васко Василев - прочут български цигулар и рекламно лице на Lidl. Думите на виртуоза са публикувани в седмичната брошура на веригата, посветена на т.нар "гръцка седмица". Промоционалната активност се случва няколко пъти в годината и е част от маркетинговата политика на супермаркетите във всички държави, в които присъстват. Ако приемем, че Васко Василев е наистина редовен клиент на Lidl, то със сигурност е време да посети Гърция. Не за друго, просто част от "гръцките" продукти на веригата са произведени в Германия или Холандия.

Това показва разследване, което екипът на ТОПНОВИНИ реализира в последните дни. Досущ като "тайни клиенти", ние влязохме в различни обекти на Lidl. Заснехме и проверихме редица продукти от бранда Eridanous - флагман в "гръцката седмица" на супермаркетите. Поводът за нашата проверка бе разразилият се в последните дни скандал около опаковките на "гръцките" продукти в Lidl. Потребители от различни държави се оплакаха, че на етикетите Eridanous са изобразени църквите от Санторини, но християнските кръстове върху куполите им умишлено са изтрити.

Аз съм шокиран да видя Lidl да продава гръцки продукти, опитвайки се да изтрие част от гръцкия пейзаж и култура“, пише клиент на магазините в Белгия на име Антоан, обърнал се към RTL, за да сигнализира за проблема. Медиата се е обърнала към местния мениджмънт на Lidl, откъдето е получен следният отговор: „Ние избягваме да използваме религиозни символи, защото не искаме да изключваме религиозни убеждения. Ние сме компания, която зачита мултикултурализма и този принцип е илюстриран на „дизайна“ на опаковката.

Реакциите не закъсняха и у нас. Политологът Огнян Минчев заяви в социалните мрежи:

"Не може да има "гръцка седмица", нито каквото и да било друга гръцка проява, която кастрира един от най-важните белези на гръцката културна идентичност - християнската й принадлежност. Свидетели сме на пореден "мултикултурен" идиотизъм - този път от страна на LIDL. Целта е прозрачна - да се хванат за клиенти мюсюлманите от LIDL. Лошото е, че нито LIDL, нито който и да е друг от "мултикултурно" чувствителните биха дори и помислили да махнат полумесец или минаре от снимка на джамия. Християнството трябва да търпи всичко - като започнем с отхвърлянето му като основен източник на европейската идентичност (в увода на проваления опит за европейска конституция) и като приключим с кастрирането на духовен символ като църквата в Санторини. Изоставихме последните групи близкоизточни християни, избивани от ислямистки бандити, за да не обвинят Европа, че е "християнска". "Реал" Мадрид отряза кръста от короната на Испания, която стои над герба на клуба - за да вземе финансиране от Емиратите и да се хареса на спонсора. Повече щеше да му се хареса, ако отборът излезе на терена без гащи. Но и без това е ясно, че този, който изоставя идентичността си, ще се наложи да събуе и гащите си. Подкрепям бойкота на LIDL до възстановяване на кръстовете над храма в Санторини."

Мартин Карбовски също реагира остро в lentata.com:

"От днес „Лидл“ е перфиден враг на всеки човек, който знае какво е фашизъм, отвъд неговите религии и национална принадлежност. От днес „Лидл“ е враг на хората, които не искат да бъдат дискриминирани и на които са ясни мултикултурните капани на корпорациите, либералите и старата госпожа Меркел. „Лидл“ имат отскоро отвратителната политика да крият християнските символи от опаковките на храните си. Това те направиха с рекламните си брошури, с някои свои опаковки на гръцки храни - християнските символи са изтрити. В същото време корпорацията „Лидл“ продава храни "халал", именно такива, които са подходящи за мюсюслмани."

Реакциите в социалните мрежи и материалите по темата бяха еднозначни. Никоя от българските медии не посети обектите на веригата, за да провери ситуацията у нас. Дали говорим за мързел или странното мълчание на някои колеги е свързано с рекламните бюджети на веригата - не се наемаме да кажем. Вместо това проверихме състоянието на нещата в последния ден на "гръцката седмица".

Наши източници твърдят, че маркетинговата стратегия и дизайнът на опаковките и рекламните материали на Lidl са матрица, която се локализира за всяка съответна държава. Това е потвърдено от комюнике на българската централа, отпечатано в ClubZ. Според него „конкретните опаковки се разработват от международен екип и са унифицирани за всички държави, в които веригата оперира“. От "Лидл България" казват още: „Към последните извинения, поднесени от страна на търговската верига на централно ниво и в различните държави, Лидл България, като българско дружество, изразява още по-силната си мотивация да поднесе своите искрени извинения."

Въпреки това официалният пресрилийз по темата не е качен на сайта на веригата до късно вечерта в неделя - след като магазините са затворили и на практика акцията е приключила. Нещо повече - не са променени или скрити дизайните на опаковките на промоционалните продукти. На сайта видяхме и нещо интересно - дзадзики, произведено в Германия. Решихме да проверим ситуацията с етикетите на място.

Наш екип посети два различни обекта на Lidl в столицата в неделния следобед. Искахме да проверим три неща:

Наистина ли навсякъде са премахнати кръстовете от гръцките продукти?

Наистина ли дзадзикито в "гръцката седмица" е произведено в Германия?

Има ли други "гръцки" продукти, които не идват от страната на Омир?

Разбира се, реалността потвърди информацията от сайта на Lidl - дзадзикито е гръцко само по душа. Иначе си е произведено в Германия. Други продукти от "гръцката седмица" също са произведени отвъд южната съседка. Пример за това са плоските хлебчета Eridanous, излезли от поточна линия в Холандия и панирано сирене от същия бранд - отново произведено в Германия. При сиренето е достатъчно ясно изписано "Produced in Germany" под логото на продукта. Въпреки това дизайнът, снимките и позиционирането в търговския обект създават усещането, че продуктът е гръцки. На кутията на сиренето отново виждаме прочутите куполи без кръстове в Санторини.

Интересна малка разлика откриваме при плоските хлебчета на бранда. Там също е направен опит да се скрият кръстовете, но по-нескопосано. На опаковките се вижда по-скоро връх или нещо като гръмоотвод. Оказва се обаче, че в магазинната мрежа на Lidl у нас има продукт, промотиран като гръцки, в който кръстовете на куполите присъстват ясно и отчетливо.

Кой е продуктът?

Каква е била ситуацията с етикетите на продуктите от предишната "гръцка седмица" във веригата?

Как решение на графичен дизайнер може да забърка веригата в нов религиозен скандал?

Четете втора част на разследването ни - по-късно днес!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама