Проф. Жени Захариева чества с концерт 50 г. на сцената

09:34, 04 ное 16 / Култура 25 389 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
С юбилеен концерт с участието на Надежда Гущерова – обой, и оркестъра на Държавната опера – Варна, под диригентството на Дарио Мачелари именитата пианистка проф. Жени Захариева отбелязва тази вечер 50 г. на сцената.

Младият Маестро Дарио Мачелари признава, че за него е огромна чест да дирижира концерт с такава блестяща пианистка със световна слава като проф. Жени Захариева. Освен че за пръв път има шанса да работи с творец от подобен ранг, той се вълнува и от факта, че концертът, посветен на нейната 50-годишна артистична дейност, е повече от специален и затова задължаващ.

В юбилейния си варненски концерт именитата пианистка ще представи Концерт за пиано и оркестър №3 в до минор от Лудвиг ван Бетовен и за пръв път в България ще изпълни Каденца на Клара Шуман, която според нея е по-изящна от оригиналната на Бетовен. Известен щрих от биографията на Жени Захариева е, че тъкмо тя става инициатор за възстановяването на легендарното старинно пианофорте на съпругата на Шуман Клара в Браницшлос - Германия, както и първият пианист, изнесъл концерт и записал компактдиск на този инструмент. Един прекрасен артефакт, донесъл отличия и поредното световно признание за Жени Захариева. Благодарение на нея позабравеното творчество на не по-малко талантливата от съпруга си Клара Шуман отново става достъпно за света.

„След първите репетиции определено мога да кажа, че Дарио Мачелари е талантлив и чувствителен диригент, който веднага усеща творческото намерение на пианиста, помага му да се изяви, прави всичко възможно солистът наистина да се чувства солист. Направи ми приятно впечатление, че в работата си с оркестъра той търси мек звук и акцентира върху фразирането в детайли”, споделя оценката си за диригента проф. Жени Захариева.

Двамата с увлечение обсъждат програмата на концерта, в която са включени, освен Концерт за пиано и оркестър №3 в до минор от Лудвиг ван Бетовен, Концерт за обой и оркестър в ре мажор от Рихард Щраус и Симфония №9 от Дмитрий Шостакович. Общото в трите пиеси е новаторството. То прехвърля интересен мост между трима толкова различни композитори.

„В своя Концерт за пиано и оркестър №3 в до минор Бетовен внася нови моменти в стила на композиране. Дотогава темата на клавирния концерт обикновено се е фокусирала върху красотата, блясъка и подобни светли чувства, докато за пръв път точно в Третия си концерт за пиано и оркестър Бетовен вкарва силен драматизъм, неслучайно той използва и тоналността до минор”, разказва проф. Жени Захариева.

Дарио Мачелари намира Концерта за обой и оркестър в ре мажор от Рихард Щраус за едно от най-хубавите произведения в литературата за обой и оркестър. Любопитно е, че след първата си съвместна изява Дарио Мачелари и Надя Гущерова единодушно решават, че точно този концерт отново ще ги събере на сцената. „В този концерт Рихард Щраус е не просто композиор, а алхимик, който сътворява оригинални и невероятно красиви хармонии, до каквито друг композитор не е достигнал”, смята диригентът.

Не по-малко новаторски е подходът в Деветата симфония на Дмитрий Шостакович. От него се е очаквало да напише химн за победата на Съветската армия над нацистка Германия във Втората световна война, оттам и номер 9 като препратка към Деветата симфония на Бетовен. Шостакович започнал да композира в началото на януари 1945 г., прекъснал за 3 месеца и завършил работа чак през август. В симфонията обаче нямало величие, нито патос, настроението й е по-скоро приповдигнато-безгрижно, като една „въздишка на облекчение” и „надежда за бъдещето”, по думите на самия композитор. Своеобразен израз на несвободата на твореца в тоталитарната държава, Деветата симфония на Шостакович е бил забранена чак до 1955 г. и едва след смъртта на Сталин получава правото отново да бъде изпълнявана.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама