Търсят средства за купуването на три исторически автобуса за Музея на градския транспорт (снимки)

11:02, 02 ное 16 25 435 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" започва фондонабираща кампания за откупуване на три тролейбуса. Те ще бъдат реставрирани и ще се превърнат в движещи се музейни експонати в София като част от Музея на градския транспорт, който предстои да се обособи. 

Тролейбусите са DAC-Чавдар - българо-румънски. Той струва около 6000 лева с ДДС, а до момента са осигурени до 1800 лева + транспорт на платформа от Перник до София.

Тролейбусът е част от парка на пернишкия тролейбусен транспорт и е един от последните 5 бройки от този модел – единственият останал български тролейбус.  Той е българо-румънска разработка и е произведен в края на 80-те години на 20-ти век.

Моделът е проектиран и произведен, с цел да отговори на нарасналия пътникопоток в областните градове на България, тъй като заводите в Унгария и Чехия не са смогвали и са закъснявали сериозно с доставките на съчленени тролейбуси и като отговор на значителното повишаване на цената на течните горива, внасяни от Съветския съюз през този период. От модела са произведени над 100 броя, като 23 от тях са се движили по улиците на София от края на 80-те до края на 90-те години. Освен в София, тролейбуси от този модел са се движили в Перник, Пловдив, Казанлък и Варна.

Другият тролейбус е GMC-BBC - канадски. Той струва 19 200 лева с ДДС, като до момента са осигурени 10 000 лева + транспорт на платформа от Ямбол до София.



През 2009 г. в България за тролейбусния транспорт в гр. Пловдив се внасят 28 употребявани тролейбуса от град Едмънтън, Канада. Те обаче биват одържавени още на пристанището в Бургас, заради неплатено в срок мито като преди година са продадени за скрап на ямболска автоморга.

- Тролейбусите са произведени в канадското подразделение на General Motors в сътрудничество с швейцарския производител на електрооборудване Brown, Boveri & Cie; - Известният дизайн „New Look“ на General Motors, станал световно познат от филма „Скорост“ със Сандра Бълок и Киану Рийвс; - Изработен на принципа на обшиване на самолетите – външната обшивка е от алуминий, занитена за шасито за максимална дълготрайност и корозионна устойчивост – изработка, изключително нетипична за автобусно и тролейбусно шаси в Европа; - Произведени са през 1982 – 1983 г. - само 100 броя от тях в целия свят. В момента има запазени само 4 броя в музеи – три в САЩ и един в Европа - в гр. Сандтофт (Великобритания), но там може да се види само вътре в музея.

Третият тролейбус е Skoda 9 Tr - Чешки. Той е на цена от 14 000 лева с ДДС. Осигурено до момента са 0 лева. Осигурен е обаче транспорт на платформа от Пазарджик до София.



Тролейбусът е екземпляр от емблематичен модел за София. В София между 60-те и 80-те години са се движели 395 тролейбуса от този модел. Нашите родители асоциират тролейбусът като превозно средство с този модел. Наричат ги „облите тролейбуси“ или „пеещите тролейбуси“, заради тиристорния регулатор в тях, който издава звуци, имитиращи пеене на човешки глас.

Конкретно този тролейбус е произведен през 1980 г. и е експлоатиран първоначално в гр. Злин ? (Чехия). През 1993 г. е внесен в гр. Пазарджик за откриването на тролейбусния им транспорт. Бил е в експлоатация до 2014 година, когато е продаден за скрап на автоморга в Пазарджик и до момента се съхранява там.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама