Войната във Симфоничния оркестър на БНР и залезът на класическата музика у нас

22:48, 19 окт 15 25 599 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Класическата музика в България умира. Това казва пред „Площад Славейков“ диригентът Найден Тодоров - за сведение на онези, които не са забелязали този Реквием в заупокойната симфония, която изпълнява българската култура. На този музикален фон друг един диригент – Емил Табаков, изживява трудни времена.

Той е в центъра на малко оркестрантско торнадо, което заплашва да го свали от пиедестала. „Пиедестал“ е твърде силна дума за поста, който искат да отнемат на Табаков. Защото ако думите на Найден Тодоров са верни – на симфоничната музика в България вече й издигат паметник. Дано не е надгробен.

След две подписки срещу Табаков в Симфоничния оркестър на БНР, опозицията в състава направи трети опит да го свали – чрез открито писмо, изпратено до „Площад Славейков“. От него става ясно, че част от оркестъра е в състояние на открита война срещу своя лидер, а разривът между тях е непреодолим.

Публикувахме за кратко писмото на опортюнистите и го свалихме, защото не знаем колко са, нито – кои са. Текстът не е подписан, няма имена под него – за разлика от името, което обясняват защо искат да отстранят и явно да унищожат. „Унищожат“ също е силна дума в общата разруха в това кьоше на българската култура – и все пак целта на протеста е да бъде съборен не творец с умерен успех на сцената, а прославен диригент, за когото падането от върха ще бъде много по-болезнено и ще отекне шумно в полупревзетата от чалгата публичност.

В откритото писмо са посочени злоупотреби с власт – в минало време – както и задкулисни игри, в следствие на които е била свалена директорката на музикалните състави в БНР. Първото – разбира се – би било редно да бъде проверeно и ако бъдат установени нарушения – да не бъдат оставени без последствия. А за второто – трудно биха могли да бъдат открити доказателства.

Трябва да е ясно, че поставяйки творец в активна възраст начело на културна институция, той неминуемо ще даде предимство на своите произведения – логично е, той цени на първо място изкуството, което самият той прави. Режисьорите и актьорите на директорски позиции в театъра до един дърпат чергата към себе си. Затова на подобни постове не е желателно да бъдат избирани изпълнители, време е може би да бъде установено с наредба или закон за директори да бъдат поставяни мениджъри, чийто предмет на дейност са единствено съставите, които ръководят, а не собствените им кариери.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама